Zaloguj

Z.STRYJEŃSKA (1894-1976) 'Wesele' KoneserKrakow

Data sprzedaży:2018-10-27
Numer aukcji:7621692496

Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)

"Weselny korowaj"

35 x 45 cm

Autentyczna praca wybitnej polskiej malarki - Zofii Stryjeńskiej, przedstawiająca weselny korowaj. W poziomej kompozycji ukazanych zostało dwóch mężczyzn z tradycyjnym, weselnym wypiekiem. Korowaj to rodzaj kołacza pszennego lub żytniego, spożywany podczas obrzędów weselnych. W Polsce przejęty został z tradycji wschodniej. Był to duży bochen chleba lub specjalny placek ozdobiony dekoracjami z ciasta, jagód lub kwiatów. Wierzono, że korowaj ozdobiony motywem serc i tulących się gołębi przyniesie szczęście młodej parze. Korowaj przygotowywały ostatniego dnia przed ślubem kobiety nazywane korowajnicami, a przy wypieku nie mogli być obecni mężczyźni.

Praca pochodzi z teki "Polish Peasants' Costumes" z 1939 roku opisanej w katalogu wystawy artystki w krakowskim Muzeum Narodowym z 2008 roku pod nr V.I.4.

Technika: litografia, pochoir (gwasz malowany szablonem) na papierze. Praca sygnowana na płycie u dołu: "Z. Stryjeńska".

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (1891 - 1976) malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Wymiary: 35 x 45 cm, z ramą: 49,5 x 59,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w lakierowaną ramę w kolorze niebieskim z kremowym passe partout.

Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.

Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).

Gorąco zachęcamy do odwiedzin i odbioru wylicytowanych obiektów w naszej siedzibie przy Rynku Głównym 7 w Krakowie (pełne dane kontaktowe w zakładce "O sprzedającym" znajdującej się u dołu aukcji).









 
 

Allegromat - Archiwizator Aukcji Allegro made with ❤ in Poland © 2009-2018 BESTBIT